Sunday, May 6, 2007

Perhimpunan Perdana AAF

Assalamualaikum.........
Tahniah saya ucapkan kepada AJK kerana berjaya menjayakan majlis AAF pada hari ini. Komitmen yang tidak berbelah bahagi dari AJK semua saya amat hargai...

Sudah lama saya tidak mendengar celoteh Abang Faiz kita. Apa yang diperkatakan tadi amat releven dengan situasi kita pada masa kini.

Pandangan peribadi saya... apa - apa yang kita buat hendaklah mempunyai dana yang mencukupi untuk kita bergerak. Dalam berniaga kita perlukan modal. Begitu juga kita. Sungguhpun kita ini badan Non-Profit Organization, perlu ada sumber pendapatan. Yuran hanyalah sekadar 'Committment fee' . Ia akan berbalik semula kepada topik asal... bak kata motto Perbadanan Niaga Felda.. Dari Ahli.. Untuk Ahli...

AAF perlu mempunyai koperasi yang bertindak sebagai orang tengah ataupun konsultan kepada felda... yang mana sumber/human capital datang dari ahli. Kita ada ramai kontraktor, engineer, pensyarah, motivator dan lain-lain ahli yang profesional yang boleh bernaung dibawah koperasi AAF. kita boleh gunakan AAF sebagai platform untuk kita pergi lebih jauh. In return, AAF boleh menjana dananya sendiri untuk menggerakkan aktiviti aktiviti yang boleh membantu masyarakat felda sendiri...

Sekiranya kita tiada dana, agak payah untuk kita bergerak.... yang tinggal hanya niat...

Bagaimana baik niat kita sekalipun, tak ada gunanya kalau tiada perlaksanaan. Sekiranya kita tiada sustaining power, di penghujung cerita, kita akan kecundang juaga..

Untuk menjadi seperti STAROBA, MACOBA, VIOBA, kita perlu ada sustaining power. Kita mesti ada dana. Kita mesti ada penaja. Duit bukan turun pada langit. Kita kena usaha untuk mendapatkannya.

Kita sudah ada platform. KIta sudah ada ahli. Cuma kita kena 'create value' untuk persatuan alumni kita. Tanpa 'Value' , we are nobody...

Saya faham.. semua ini bukanlah mudah.... cerita boleh lah... dari kebijaksanaan saudara/saudari/abang/kakak
/adik semua, saya rasa insyaallah boleh berjaya...

Cuma kita perlu merangka untuk melaksanakannya.

Sebenarnya... inilah luahan kebanyakan ahli ex-AFKL yang saya jumpa dan bercerita. Cerita yang sama. Saya rasa semua orang realize perkara ini. Cuma yang tidak ada adalah mekanisma perlaksanaan....  who to do what? What things to do?... dan macam macam lagi...

Saya hargai usaha AJK... Saya amat hagai komitmen bekas pelajar yang datang dari jauh... ada rakan saya yang datang dari johor... datang naik bas.... Tadi saya nampak dia juga menolong mengemas... terdetik dihati saya... alangkah baiknya jika ramai diantara kita yang mempunyai komitmen yang sebegini.

Apa apa pun, kita perlu ada sesuatu untuk memberi sesuatu...

Lastly, you'all did a very excellent job.
Sekian dan wassalam... maaf kerana membangkitkan topik lapuk ini..

No comments :

Post a Comment